JAK WYGLĄDA EGZAMIN NA ŻEGLARZA JACHTOWEGO?

6 czerwca 2018 19:27 0 771
IMG_1638(3).jpg

Jak wygląda egzamin na patent Żeglarza Jachtowego? Do czego uprawnia?
Jak do niego przystąpić i jakie są warunki jego zaliczenia?

#ambasadorYACHTIC

Aktualne przepisy PZŻ [Polskiego Związku Żeglarskiego]  nie zobowiązują do odbycia kursu. To znaczy, że jeśli już ktoś nauczył Cię żeglować – możesz przystąpić do egzaminu ot tak, z ulicy. Niemalże dosłownie… Musisz mieć tylko ukończone 14 lat, wypełnić wniosek i uiścić opłatę za egzamin w wysokości 250zł / os na stronie PZŻ. [Jeśli jednak potrzebujesz – odsyłam do posta „Żegluga? Żeglarstwo? Czy Jachting? Nasze Nowe Wyzwanie!”]

Sam egzamin składa się z 2-óch części: teoretycznej i praktycznej. Pierwsza to zestaw 75 [z około 300 możliwych] pytań o teorię z zakresu:

- przepisów prawa na morskich i śródlądowych drogach wodnych
- budowy jachtu
- teorii żeglowania
- locji
- meteorologii
- ratownictwa

Żeby zaliczyć, trzeba odpowiedzieć na min. 65 z nich, ale jest to całe szczęście test jednokrotnego wyboru [A, B, C]. Czasu na to 90 minut, ale osobie przygotowanej nie powinno zająć więcej jak 30  :-P Jeśli chciałbyś pełny zakres wymagań na teoretyczną część egzaminu – możesz ją pobrać spośród załączników umieszczonych na dole ;-) ]

Praktyczna część egzaminu to tak naprawdę najważniejsze podstawy żeglarskie, składa się z 3 części:

- Manewrów pod żaglami
- Manewrów na silniku
- Prac bosmańskich

Manewry podstawowe, wymagane na egzaminie, to:

- zwrot przez sztag,
- zwrot przez rufę,
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża
- alarm „człowiek za burtą”

Manewry dodatkowe, które mogą – ale nie muszą – pojawić się na egzaminie to:

- stawanie na kotwicy,
- zejście z kotwicy,
- stawanie w dryf,
- dojście do boi,
- odejście od boi
- holowanie jachtu.

Pamiętać jednak musisz o tym, że jesteś oceniany nie tylko jako kapitan jachtu, ale również jako członek jego załogi… Tzn. czy odpowiednio reagujesz i wykonujesz na zlecone przez kapitana zadania.

Prace bosmańskie – ostatni element egzaminu praktycznego – obejmują oczywiście nic innego jak te legendarne węzły… Podobno każdy egzaminowany musi obowiązkowo znać węzły:

- prosty,
- refowy,
- szotowy,
- ósemkowy,
- rożkowy,
- knagowy,
- ratowniczy (dwa sposoby),
- sztyk,
- cumowy żeglarski,
- buchta.

Ale ja Was ściemniać nie będę – połowy z nich nie znam i też jakoś zdałam  :lol: Pozna się w praktyce…

Bo egzamin egzaminem, ale prawdziwego żeglarstwa uczy dopiero praktyka. Każdy jacht, każda woda i każda załoga są inne, i każda kolejna przygoda, każdy rejs to cenna lekcja dla Twoich umiejętności… Jak nam ciągle powtarzał egzaminator – patent nie pływa!! Ty możesz  8-) W każdej chwili! I to jest naprawdę prostsze niż Ci się wydaje  ;-) Teraz – jak już zdaliśmy  :mrgreen: – musimy tylko wysłać zaświadczenie potwierdzające pozytywny wynik egzaminu, wraz ze zdjęciem i odpowiednią opłatą. I już tylko czekać, aż dojdzie do nas te wodne prawko i będziemy mogli śmigać na wooooody :D Pytanie tylko… na co możemy sobie pozwolić?

UPRAWNIENIA: ŻEGLARZ JACHTOWY – prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych bez ograniczeń, prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 12m na morskich wodach wewnętrznych, a na pozostałych wodach morskich 2 mile od brzegu, w porze dziennej. W praktyce oznacza to każde jezioro, zalew, rzekę czy kanał na terenie caaaalusieńkiej Unii Europejskiej (nie jestem pewna jak w innych krajach  :roll: ) a w przypadku Mórz – ot chociażby naszą Zatokę Gdańską ;) Poza tym to prawie 4km od linii brzegowej – w przypadku wód morskich – niby niewiele, ale na swobodny „jachting” w supełności wystarczy :-P Uwierz mi, że jakbyś się znalazł w opałach, to te 4km wydałyby Ci się niesamowicie odległe…  :-P

Skoro już wiemy, co możemy, to czas na najważniejsze pytanie…
GDZIE?! GDZIE Kurczaczki, na pierwsze pływanie?!

 

ZAŁĄCZNIKI:

- pełny zakres wymagań do egzaminu na patent żeglarza jachtowego
- pytania egzaminacyjne
- komendy

Kategorie
Tagi

Zobacz wpisy

Dodaj komentarz

up