Jak wygląda jachting? Chorwacja z YACHTIC.COM

5 października 2018 11:56 10 3936
jachting Chorwacja

To był nasz pierwszy raz na jachcie. Nigdy wcześniej nie mieliśmy okazji podróżować w ten sposób, choć oczywiście jachting widniał na naszej liście marzeń! Strasznie się cieszę, że mogliśmy w końcu doświadczyć tej niecodziennej przygody, złapać wiatr w żagle i popłynąć w nieznane! Co więcej – nie sami! W ramach kampanii #ambasadorYACHTIC popłynęliśmy z naszymi czytelnikami!! Szczęście smakuje lepiej, kiedy można sie nim dzielić 😀

Co prawda jeszcze nie odebraliśmy naszych patentów, ale tak naprawdę nie były nam one do niczego potrzebne… Na 5-dniowy rejs po Adriatyku w Chorwacji popłynęliśmy w ramach kampanii #ambasadorYACHTIC. Aby poznać, czym jest jachting i jak różni się od standardowych podróży, które znamy. Nie był to rejs wyczynowy, raczej typowo wypoczynkowy. Jednocześnie połączony ze zwiedzaniem archipelagu  Szybenickiego i Parku Narodowego Kornati. Ale to nie destynacja ani środek transportu decydują o powodzeniu wyprawy – najważniejsze by zespół trafił się zgrany! Pozwólcie, że przedstawię Wam nasz…

ZAŁOGA NASZEGO REJSU

-> kapitan Marek, który dzielnie czuwał nad technicznym aspektem tej wyprawy

-> szef wszystkich szefów Jaco i multizadaniowy marynarz-fotograf-gitarzysta-kawalarz Grzegorz z ekipy YACHTIC.COM,

-> Chorwacka encyklopedia z wąsem – Wojtek z CroLove

-> pisarka, blogerka i znawczyni języka neo-migowego Ola i jej mąż – podwodny ufoludek Marek z Balkany Według Rudej

-> oraz zwycięzcy konkursu #PłynieszzYACHTIC: wschodząca gwiazda muzyki marinistycznej Karolina, Pani Język Language Nikolina (którą już znacie z Italian Roadtrip 2018!) i doświadczony żeglarz-bez-papierów Michał 😛 <3

Same wspaniałe persony, z którymi nie sposób było się nudzić ani minuty!!

Załoga rejsu z Yachtic Chorwacja 2018

JACHT ROMANA III

Nasza podróż rozpoczęła się z Szybenika w Chorwacji, gdzie udaliśmy się samochodem. Przeszło 1500km w jedną stronę, co zajęło nam ok. 16-17h jazdy. Wliczając w to krótkie, choć dość liczne przerwy 😛 Podróż męcząca, ale nagroda w pełni satysfakcjonująca! Check in-ujemy się w Marinie Mandalinie, na pokładzie pięknego, komfortowego jachtu ROMANA III z 2014r., mierzącego prawie 15m długości, niemal 5m szerokości, wyposażonego w 6 kabin, 2 łazienki (z prysznicami!) i mieszącego aż 12 osób!! Niestety jest dość późno, mocno wieje i pogoda nam nie sprzyja. Noc spędzamy zatem w Marinie, integrując się i poznając – jachting zaczniemy dopiero o świcie…

Jacht Romana III Chorwacja

ŻEGLARSKA TRADYCJA

Nim  jednak na dobre opuścimy Szybenik – musimy wznieść toast za Neptuna, odstępując mu “pierwszy łyk” by czuwał nad nami i bezpieczne przed nami roztaczał wody… W końcu czeka nas 5 dni aktywnej żeglugi, w ramach której pokonamy przeszło 89 mil morskich (jakieś 165km w przybliżeniu) po archipelagu Szybenickim i Parku Narodowym Kornati…

TRASA REJSU – CHORWACJA

[SZYBENIK – ŽIRJE – KORNATI – DUGI OTOK – MURTER]

Chorwacja rejs jachtem trasa mapa Kornaty

Wyspa Zirje (1 i 2)

Naszym pierwszym przystankiem była wyspa Žirje. Prócz pierwszych kąpieli i skoków do wody- znaleźliśmy ruiny VI w. fortecy bizantyjskiej, a także wspaniały widok na chorwackie wyspy. I jedną, jedyną klimatyczną knajpkę w której próżno szukać czegoś więcej niż mięsa czy ryb… Była to też nasza pierwsza noc na kotwicy, gdzie musieliśmy pełnić wachty kotwiczne – tj. zmieniać się co godzinę PRZEZ CAŁĄ NOC i pilnować, by postój przebiegał bezpiecznie (np. nie ściągnęło nas na skalisty brzeg czy też nie uderzyć w pobliski jacht). Chciałaś babo przygody? To masz!

Chorwacja rejs jachtem z yachtic Miniomki Chorwacja rejs jachtem Miniomki yachtic

Vrulje, Kornati (3)

Drugi przystanek na mapie to zatoka Vrulje, na wyspie Kornati, gdzie dotarliśmy późnym popołudniem. Po aktywnym, snurkowym przedpołudniu i najdłuższym, najbardziej “chwiejnym” rejsie naszej wycieczki. To już nawet nie jest jachting – to istna przygoda niemal jak Lord Glenarvan w Dzieciach Kapitana Granta 😛 Co prawda maksymalna prędkość to ledwie 8,4 węzłów, ale to wystarczyło by poczuć żołądek pod gardłem… Mimo to nikt nie zwrócił swojego śniadania 😛

Pierwsze co rzuca się nam w oczy po dotarciu na miejsce, to niezwykły kolor wody! Przejrzystej tak, że bez problemu można przeglądać w niej rybki! No i ten widok… W końcu to już teren Parku Narodowego Kornati! Niezwykłe miejsce i jeszcze bardziej niezwykła kolacja, złowiona tego wieczoru przez nasze championki 😀 I co najlepsze – przymusowy cyber detoks! Jedno z niewielu już takich miejsc na świecie, gdzie nie dociera żadna sieć… Gdzie nie sposób odebrać telefonu ani połączyć się z internetem… No chciał nie chciał – musiało skończyć się na śpiewaniu szant!

Chorwacja rejs jachtem z yachtic i Miniomki Chorwacja rejs jachtem Kornaty

Telascica, Dugi Otok (4 i 5)

Trzeci przystanek to wyspa Dugi Otok i Park Przyrodniczy Telascica, gdzie znajdują się zjawiskowe klify Stene o wysokości nawet 160m. Oraz… słone jezioro Mir!! Podobno połączone jakimiś podziemnymi kanałami z Adriatykiem, stąd zasolenie. Wieczorem odkrywamy drugą stronę wyspy – gaje oliwne i życie nocne w Sali – największej tutejszej osadzie. Wszakże jachting to nie tylko woda. To również wielkie porty i maleńkie przystanie… Jednocześnie ten dzień to też nasz dzień wachty kambuzowej – a więc tej w kuchniQ 😛 Ale chyba się nie popisaliśmy, bo potem wjechała pizza. Pierwsza na obiad, druga na kolacje ;D Hehe  😛

Chorwacja rejs jachtem Telascica

Murter (6,7,8)

Ostatnim przystankiem na planie naszej wycieczki jest wyspa Murter, gdzie ostatni raz łapiemy promienie słońca i pluskamy się w słonych wodach Adriatyku. Dookoła sami naturyści, że aż człowiek głupio się czuje nosząc ten strój kąpielowy. 😛 Znowu skoki, snurkowanie, opalanie, nawet podwodny rejs na jakimś skrzydle (? nie pytajcie mnie, naprawdę nie wiem jak się to nazywa :P). Jest pięknie, przyjemnie, aż żal wracać… Na wieczór cumujemy do portu Tribunj – niewielkiej, acz niezwykle urokliwej wioski rybackiej. I znowu pijemy wino, śpiewamy szanty, szkoda nam spać… 😛 Taki istotnie jest jachting.

Chorwacja rejs jachtem blog podróżniczy Chorwacja rejs jachtem podwodne Chorwacja rejs jachtem blog

Szybenik

Aż w końcu nadchodzi ta nieunikniona Sobota i musimy wracać do Szybenika, gdzie trwa akurat jakaś msza ku czci 13 strażaków. Chyba tych, którzy zginęli w pożarze latem 2007r. I to akurat w Katedrze Św. Jakova – wpisanej na listę dziedzictwa UNESCO – która znana jest z tego, że do jej budowy nie użyto żadnych spoin!! Tylko i wyłącznie odpowiednie układanie kamienia sprawiło, że przetrwała ponad 500lat!! Wymiksowujemy sie z tłumu i wtapiamy w urokliwe uliczki starego miasta. Jeszcze tylko zakup pamiątek, pysznych fig, mandarynek i czas wracać do domu…

Chorwacja rejs jachtem z yachtic

JACHTING – NASZA OPINIA

Oj będzie nam brakować tego słońca i morskiej bryzy. Kołysania na dobranoc. Smaku soli na ustach. Tysiąca odcieni morskiej wody, podwodnego życia i wspólnych biesiad w mesie. Śpiewania szant, długich rozmów w blasku księżyca, nieprzyzwoitych żartów. Skoków na bombę, naszych pontonowych wycieczek, a także smaku chorwackiego wina.  Również rybackich restauracyjek na odludziu, zdecydowanie kolorów zachodzącego słońca i ambitnych kulinarnych wyzwań w kambuzowej kuchnii. Pięknych chorwackich widoków i – a jakże – nudności na kursie ostrego bajdewindu. Ale przede wszystkim i najbardziej będzie nam brakować naszej wspaniałej ZAŁOGI!! Cudownych, nowych znajomości – bardzo krótkich, a jakże bogatych we wspomnienia! Cennych lekcji życia i nieludzko bolącego brzucha od śmiechu! Inspiracji, motywacji i kolejnych dowodów na to, że można życie kreować, a nie się życiu biernie poddawać! Innym ster oddawać… Dowodów, że można żyć pięknie i po swojemu, oddając się scenariuszowi wymarzonemu!

Dziękuje Wam Kochani, w imieniu swoim i Lubego, za to co żeście zrobili dla nas dobrego! Za tyle wspaniałych wspomnień, cennych lekcji i nowych doświadczeń! Również za nowe umiejętności! I szansę, możliwość uczestniczenia w tak fantastycznym projekcie! Choć to oczywiście jeszcze nie koniec naszej wspólnej kampanii 😉

A jeśli jesteście ciekawi jak wygląda taki jacht od środka – zapraszam na nasze Instastories!  W zakładce YACHTIC znajdziesz wszystkie najciekawsze momenty <3 Obserwuj nas, by być z nami na bieżąco :*

Miniomki Instagram relacja z rejsu jachtem